Uvođenje modela dualnog obrazovanja u formalni, obrazovni sistem Srbije inicirala je Privredna komora Srbije, po uzoru na zapadne zemlje, a Narodna skupština Republike Srbije usvojila je zakon o dualnom obrazovanju koji detaljno uređuje ovu oblast, a primenjuje se od 2019. godine.

Menadžment SVA prepoznao je značaj ovog modela učenja kroz praksu kao dugoročnu investiciju u kreiranje kompetentnih kadrova za budućnost i već drugu godinu za redom agencija uspešno sarađuje sa Akademijom tehničkih strukovnih studija Beograd (ATSSB) na implementaciji ugovora o saradnji u ovoj oblasti.

O prednostima programa razgovarali smo sa prof. dr um Jelenom Drobac, šeficom Katedre za dizajn ATSSB, direktorkom SVA agencije Majom Subotić i našim dragim, mladim kolegama Nikolom i Anom koji su uz pomoć ovog programa došli na praktično usavršavanje u dizajn tim agencije, dok paralelno završavaju master studije na Beogradskoj politehnici.

Q: Jelena, s obzirom na Vaše internacionalno iskustvo u poslu da li ste imali prilike da o modelu dualnog obrazovanja razgovarate sa kolegama iz drugih zemalja gde se ovaj program primenjuje i kako Vam se naspram toga čini dosadašnji razvoj modela u Srbiji?

 

JD: Prilikom pisanja zakona i u postupku implementacije programa, Srbija se ugledala na praksu Austrije i Nemačke koje su potpomogle ceo proces.

ATSSB je dobro međunarodno povezana pa smo u toku postupka akreditacije programa pitali kolege iz Berlinske škole za dizajn i komunikacije, Univerziteta primenjenih nauka u Berlinu, jer smo projekat pisali u saradnji sa njima. Oni su, pored toga, dosta slični po strukturi i pristupu obrazovanju.

 

Nedavno smo kao Katedra za dizajn učestvovali na Nedelji dizajna u Budimpešti pa smo boravak iskoristili za međunarodne kontakte i razgovore o saradnji. Sastali smo se sa kolegama iz vodećeg fakulteta za dizajn i primenjene umetnosti u Mađarskoj i razgovarali o njihovom iskustvu dualnog obrazovanja.

Opšti zaključak je da uspešnost dualnog modela obrazovanja u najvećoj meri zavisi od kvalitetnog odabira partnera, od zrelosti i razvijenosti određene industrije na tom tržištu. Bez ta dva aspekta, dualni model nije ni realan ni samoodrživ .

Q: Na koji način vidite mogućnost dodatnog unapređenja programa?

 

JD: Nakon akreditacije dualnih modela studija, ATSSB je formirala Savet poslodavaca koji čine predstavnici kompanija s kojima sarađujemo. Neke firme tradicionalno zapošljavaju naše studente, neke su nam partneri u dualnom obrazovanju ili na projektima. Ovo savetodavno telo nam daje povratnu informaciju u kom pravcu da razvijamo i unapređujemo naše postojeće studijske programe i kompetencije studenata, a predstavlja i bitan test prilikom razvijanja novih studijskih programa.

U tom smislu, SVA je veoma bitan član Saveta poslodavaca jer pored saradnje na dualnom modelu studija Mastera grafički dizajn, u vašoj kompaniji rade naši bivši studenti pa imate dosta dobar uvid u naš višedecenijski rad i to iz više vizura, što je jako bitno i korisno za sve.

Q: Akademija tehničkih strukovnih studija je prva visokoškolska ustanova u Srbiji koja je uvela ovaj savremeni oblik obrazovanja. Kako se odražavaju prednosti programa kod vas i da li raste zainteresovanost među studentima za ovaj model?

 

JD: S obzirom da je prethodne školske godine bila prva godina primene dualnog modela studija (DMS), bilo je pomalo neizvesno kako će proći upis. Ipak, DMS Mastera grafički dizajn ATSSB je popunio kvotu. U našem konkretnom slučaju ispostavilo se da su svi učesnici zadovoljni – i studenti i kompanije i mi kao obrazovna institucija. Prva studentkinja koja je završila master po dualnom modelu je odmah zaposlena za stalno, tako da je proces formalno zatvorio pun krug i to sa najboljim mogućim ishodom.

Ove godine nismo posebno oglašavali za razliku od prve godine, a prijavilo se više studenata nego što je upisna kvota. SVA je posle razgovora sa kandidatkinjama duplirao svoju prvobitnu kvotu tako da je sve to dosta dobra ilustracija da je DMS na Masteru grafički dizajn prevazišao naša najoptimističkija očekivanja.

Q: Zašto biste preporučili kompanijama da se uključe u program dualnog obrazovanja?

 

JD: Tržište rada u post-korona eri je dosta promenjeno i kompleksno pa je potraga za pravim saradnicima teža nego pre epidemije. U konkretnom slučaju, naši studenti nakon osnovnih studija imaju dobru osnovu dizajnerskog i tehničkog aspekta dok većini nedostaje prakse, meke veštine i rad na konkretnim projektima za specifične naručioce pod fiksnim rokovima, pa su master studije pravo vreme za to.

Poslodavcima bih poručila isto što i Vama na našem prvom sastanku, a to je da se nudi mogućnost da formiraju kreativca baš kakav im treba i da mladog, dobrog i ambicioznog studenta „izbruše“ u ulogu koju ne mogu tako lako da nađu na tržištu rada. Naši vredni i kvalitetni studenti će to shvatiti kao odličnu priliku za proboj, rast i usavršavanje.

Direktorka SVA agencije Maja Subotić, zaslužna je za inicijativu sa strane agencije i početak saradnje sa ATSSB. Pitali smo je o značaju ovog programa za poslodavce.

 

Q: SVA se programu dualnog obrazovanja priključila u najranijoj fazi ovog projekta. Šta te je inspirisalo da preuzmeš inicijativu za pridruživanje programu i kakvu si viziju imala za agenciju u tom trenutku?

 

MS: Proces sam započela dolaskom u SVA i idejom o uspostavljanju održive saradnje s pravim partnerima na temu kontinuiteta u pronalaženju pravih ljudi za agenciju. U ovom planu nema ničeg revolucionarnog, koraci su logični i intuitivni, jer bez otvaranja ka mladima i sistemske saradnje s odabranim partnerima nije održivo baviti se kreativnim biznisom. Krenuli smo od mladih kreativaca koji se bave primenjenim dizajnom kao sinonimom delovanja jedne marketinške agencije i tu sam lako prepoznala ATSSB kao našeg dragocenog partnera.

Ono što je vredno konstatovanja odnosi se na konkretno delovanje obe strane jer, kao i u svakom projektu, od osnovnog značaja za postizanje efekata je uspostavljanje mreže i suštinsko razumevanje stejkholdera.

Sa ATSSB, mi smo od početka na istoj strani razumevanja i sprovođenja funkcionalnog pristupa osposobljavanja mladih u oblasti kreativnih komunikacija pružajući im i formalno znanje i neophodnu praksu.

Ovo je idealna kombinacija jer je većina studenata imala onlajn nastavu tokom pandemije tako da kod nas, osim usavršavanja dizajnerskih veština, s ostatkom agencijskog tima fokusirano rade i na razvijanju kreativnih koncepata i, što je posebno važno, kolaboraciji u timu koja za njih predstavlja novi kontekst rada.

Q: S obzirom na savremene izazove sa kojima se suočava naša industrija u angažovanju kvalitetnih kadrova, da li ovo vidiš kao win-win situaciju za sve?

 

MS: Ovo je jedan od mogućih kanala za uspostavljanje kontakta s mladim ljudima i partnerima iz struke, za nas vrlo efikasan i kvalitetan, zbog čega smo svi zajedno i Akademija, i prof. Drobac, i studenti, i agencija u svojstvu poslodavca, mentora i kolega, vrlo ponosni i zadovoljni.

Generalno posmatrajući, sve kompanije iz različitih industrija imaju priliku da koriste slične, zvanične programe ili lansiraju sopstvene. Iz praćenja tržišta primećujem da se najviše kompanija opredeljuje za program ’’Moja prva plata’’, u koji smo ušli i mi, s tim da je sam koncept potpuno drugačiji.

Program dualnog obrazovanja u kvalitativnom smislu apsolutno prednjači u postizanju dugoročnih rešenja jer je u osnovi više razvojno orijentisan ka budućim profesionalcima, adresirajući paralelno i pitanje zapošljavanja.

Q: Šta druge agencije mogu da vide kao benefit u ostvarivanju ovakog partnerstva?

 

MS: Kvalitetni, mladi profesionalci se mogu targetirati i pronaći, a male kompanije i velike korporacije podjednako moraju da imaju strateško opredeljenje da se otvore, menjaju svoje navike i procese, ulaze u eksperimente ograničenog rizika, testiraju i uče, jer poslovanje na tradicionalan način gubi trku sa sadašnjim vremenom i promenama.

Mi, kao kreativna agencija, svesno biramo da učestvujemo u oformljavanju članova našeg tima, što podrazumeva strpljenje i ulaganje, ali nas ceo proces osvežava i raduje jer zajedno kreiramo kulturu u kojoj volimo da radimo. Tako ostajemo verni svom kreativnom pozivu.

Podsetila bih da je SVA, od momenta osnivanja pre 32 godine, kao Software Vision agencija bila orijentisana ka budućnosti, tehnologiji, inovacijama što nije današnja ’’nova moda’’, naprotiv. Svojom smelom, preduzetničkom energijom i ambicijama, kao i retkom porodičnom atmosferom, SVA je uspešno vodila i opstajala kroz različite društveno-ekonomske epohe, što je i danas naš put, tako da nastavljamo da se borimo sa svim savremenim izazovima i uveliko gradimo mlade, sposobne i stručne kadrove s proverenim partnerima kakva je Akademija tehničkih strukovnih studija.

Naše drage kolege Nikola i Ana, grafički dizajneri, došli su u SVA upravo preko ovog programa. Pitali smo ih da podele svoje utiske.

 

 

Nikola Prvulović:  Za dualno obrazovanje sam saznao preko naših profesora, Gorana Tadića i Jelene Drobac. Prijavio sam se da bih stekao praktično iskustvo u industriji i da vidim kako sve to deluje uživo.

Konsultovao sam se sa profesorkom Jelenom i predložila mi je SVA agenciju zato što je kreativno mesto u kome rade mladi i opušteni ljudi. U radu sa agencijom mi se najviše dopada otvorenost kolega, opuštena atmosfera i kreativnost.

Naravno i mogućnost unapređivanje znanja u dizajnu ali i u drugim aspektima posla.

 

 

Ana Vuković:  Za dualni program sam saznala preko profesorke Jelene Drobac koja mi ga je preporučila. Nakon razgovora, shvatila sam da bi mi ovakvo iskustvo doprinelo u daljem usavršavanju u oblasti dizajna i sticanju praktičnih znanja, kao i rada u timu.

U okviru programa, kolegama i meni je bilo ponuđeno više kompanija, a ono što me je navelo da se odlučim baš za SVA agenciju jeste mogućnost stalnog napredovanja, kreativnog izražavanja kao i sticanja znanja i iskustva u okviru grafičkog dizajna i drugim oblastima marketinga.

Što se tiče dosadašnjeg rada u SVA agenciji, posebno sam zadovoljna jer su početna očekivanja i više nego ispunjena. Raduje me nastavak rada u kolektivu gde su starije kolege spremne da nesebično podele svoja znanja i daju korisne savete, što je za nas početnike veoma značajno.

Intervju priredila Milica Stojanović, Digital media specialist