Decembar mesec je vreme kada smo svi obuzeti novogodišnjom euforijom, kratkim rokovima na poslu i rekapitulacijom svega što se dešavalo poslednjih 365 dana. Pre nego što se mnogi od nas domognu zasluženog prazničnog odmora, ne možemo da se ne osvrnemo na glavna pitanja o kojima razmišljamo pred početak 2023. godine – šta smo uradili, kuda smo krenuli i gde želimo da budemo naredne godine u ovo vreme?

Novi projekti koje planiramo u predstojećem periodu svakako pružaju dodatni elan i motivaciju da nastavimo punom parom, ali da bismo bili još bolji kao pojedinci i kao kompanija, verujemo da je važno da stalno učimo, rastemo i evaluiramo naše postupke. U neprestano promenljivom okruženju i pod uticajem globalnih dešavanja, naša misija je da budemo što agilniji i optimalniji kako bismo bili spremni da se efikasno suočimo sa svim izazovima koje nam posao donosi.

Inspiraciju za razmišljanje o vođenju uspešnog biznisa za početak je najbolje potražiti u svom neposrednom okruženju, među onima koji su dugogodišnji eksperti u svom domenu poslovanja. Zato smo se sa zadovoljstvom obratili našim dragim partnerima, saradnicima i kolegama kako bi čuli njihova razmišljanja i iskustva.

Pavle Krivokuća, Senior Business Developer

Q: Zdravo Pavle! Skoro si bio gost naše agencije na Client Service radionici gde smo slušali inspirativno predavanje na temu unapređenja internih procesa u duhu novogodišnjih promena. S obzirom da se pojam BizDev-a uglavnom dovodi u vezu sa tech kompanijama, reci nam sa kojim sve industrijama sarađuješ na ovom polju? Da li među njima bilo i marketinških agencija? Ovo te pitamo jer nas interesuje da li se naša struka uopšte bavi biznisom i transformacijom istog.

 

Hej hej! 🙂 Da, najčešće se BizDev vezuje za tech kompanije i nažalost, najčešće se pod BizDev-om smatra da je to prodaja na steroidima. BizDev je definitivno širi od same prodaje i obuhvata širi zahvat razumevanja poslovanja. Od građenja biznis modela, optimizacije i unapređenja procesa u front i bek ofisu, do planiranja i realizacije rasta i strateških partnerstava.

Kroz svoj dosadašnji rad, radio sam na ovim oblastima sa veoma raznorodnim kompanijama. Od IT sektora, hrane, medicinske tehnologije do uslužnih delatnosti. Među njima je bilo i par boutique marketinških agencija koje su obično bile manje i rad na ovom polju im je često bio ključan za konkurentnu prednost.

Q: Šta je potrebno da bi tradicionalne kompanije u Srbiji transformisale svoj način poslovanja u skladu sa savremenim potrebama?

 

Potrebno je dosta rada na više frontova ali ako bih destilovao to u par ključnih stvari one bi bile:

  1. Ekstremni fokus na kupce – kako i na koji način kreiramo vrednost našim kupcima tako da na što bolji način kreiraju i ispostave vrednost samim kupcima/klijentima.
  2. Optimizacija i automatizacija procesa – danas više nego ikada ranije tradicionalne kompanije su suočene sa izborom: ili će modernizovati svoje procese, postati efikasnije i efektivnije u načinu na koji kreiraju vrednost i, prosto rečeno rade posao, ili će ih za par godina pregaziti startap tj. kompanija koja kreira vrednost brže, kvalitetnije i jeftinije.
  3. Istinsko rešavanje problema kupcu – sa uvećanjem generalne potrošnje, veličine tržišta i broja konkurenata na tržištu sve je manje prostora za kompanije koje nude usluge i proizvode u klasičnom smislu a sve više za one koje rešavaju konkretan problem svojim kupcima.

 

Bojan Joksimović, Managing Partner/Co-founder, O5 transformation design consultancy

Q: U skorašnjem intervjuu koji ste dali za jedan biznis magazin u kojem ste pričali o tome da je neophodna promena u tradicionalnoj paradigmi liderstva, spomenuli ste da savremeni lider mora biti član tima. Da li možete da nam objasnite šta to podrazumeva i zašto je značajno za kompanije?

 

“Novi lideri” menjaju svet, ili možda još prikladnije, oblikuju svet. Oni kreiraju i inspirišu kulturu inovacija. Oni bitno utiču na stavove i ponašanja ljudi sa kojima rade negujući i razvijajući kritično mišljenje. To su ljudi koji veruju da je njihova uloga u službi drugima, u osporavanju svake vrste statusa kvo, kao i razumevanju da se posao i život ne mogu posmatrati odvojeno. Oni znaju da grade timove zasnovane na poverenju i psihološkoj sigurnosti, gde se svi učesnici vrednuju i tretiraju fer. Oni se bore za društveni boljitak, a protiv društvenih nepravdi, čineći da svet bude bolje mesto. Ukratko, oblikuju veliki deo progresa našeg svakodnevnog života.

To je ogromna privilegija, ali i ogromna odgovornost.

Q: Poslednjih par godina suočavamo se sa globalnim izazovima. Šta je po Vašem mišljenju važno da kompanije imaju u vidu da bi se uspešno nosile sa daljim razvojem biznisa u savremenom okruženju?

 

Biznis je u problemu. On je pre svega etički mehanizam koji je zadužen da isporučuje vrednost. Kada ovo budemo ozbiljno shvatili možda nam se i posreći da uhvatimo korak sa životom a ne da preživljavamo.

Način razmišljanja koji je doveo do današnjih problema sigurno ne može biti isti način razmišljanja koji će te probleme i rešiti. Pre svega, promena načina razmišljanja zasnovanom na razumevanju sveta koji nas okružuje, kao nestabilnog, neizvesnog i kompleksnog iziskuje nova znanja, nove veštine, nove principe i puno rada. Najteže je izaći iz komforne zone ali tamo se zapravo nalaze sva blaga ovog sveta.

 

Jovana Ružičić, osnivačica i direktorka NVO Centar za mame

Q: Centar za mame ove godine obeležava 10 godina od osnivanja. Pre svega čestitamo na uspehu! Da li možete iz ugla jedne NVO da nam kažete šta je ključ uspeha jedne organizacije koja posluje ovoliko dugo? Da li se način saradnje sa partnerima menjao tokom godina i kako jedna NVO funkcioniše tokom kriznih perioda?

 

Ključ uspeha jedne NVO je u veri u Deda Mraza i znanju da smo mi ti Deda Mrazovi. Vera u bolji svet kao i znanje da je taj svet moguć, kao i znanje da su sve one “bolje zemlje”, koje često poredimo sa ovom našom (koja je za mene najbolja), takve zato što su se neki ljudi zalagali da one budu bolje. Za uspeh je takođe važna upornost, fokus na cilj, fleksibilnost, misija koja može da motiviše druge i još jednom ću ponoviti upornost.

Q: Kakva je mogućnost za razvoj NVO u narednom periodu? Šta mislite da lideri u ovom sektoru treba da primene kako bi bili uspešni?

 

Mogućnosti za razvoj su svuda oko nas. Liderke i lideri iz NVO sektora bi trebali da se fokusiraju na samoodrživost organizacija zato što jedino tada mogu da diktiraju uslove i teme na kojima rade. Takođe, razvijanje volonterskih timova unutar organizacija je vrlo bitno za rad i nešto na šta ću se ja fokusirati više sledeće godine.

 

Ivana Petković, Creative Director, SVA Integrated Communications Agency

Q: Ivana, nedavno si dobila novu, veliku funkciju u SVA timu i sada kao kreativna direktorka upravljaš različitim, velikim projektima za naše klijente. To sigurno predstavlja veliku odgovornost ali donosi i neke nove izazove u ovim nepredvidivim društvenim okolnostima. U tom kontekstu, reci nam kako vidiš ulogu jedne kreativne direktorke u 2023. godini i koliko se ova rola promenila u odnosu na vreme kada si ti započinjala svoju karijeru?

 

Ja sam svoje prve profesionalne korake napravila u agenciji SVA, pa dolazak na novu funkciju za mene ima posebnu težinu. Nisam sigurna da postoji velika razlika između kreativnog direktora nekada i sada. Advertajzing se menjao, postao je sveobuhvatniji, brži, zahtevniji, pa je to svakako delimično uticalo i na opis posla kreativnog direktora. Sama uloga je jednako divna i jednako odgovorna.

Zapravo, mi smo nekada koristili taj izraz da je kreativni direktor po malo mama svima u timu i u tome ima istine. Kreativni direktor je pre svega osoba svima na usluzi. Ona koja dovoljno razume klijente, kreativce, akaunte, potrošače. U tome je draž – kako ih sve pomiriti i sve razigrati.

Moja sreća je imam tim ozbiljnih, blesavih, kreativnih i pozitivnih ljudi sa kojima je, i u ovim prilično izazovnim vremenima, svakog dana zadovoljstvo biti i stvarati.

Q: Da li možeš da podeliš sa nama tvoje viđenje „dobrog kreativca“ u 2023. godini?

 

Ne mislim da godina može da utiče na tu odrednicu. Kreativac je, po mom mišljenju, i nekada i sada osoba koja je pre svega empatična, radoznala i spremna da igra timski. Ona koja i posle godina rada pred spavanje smisli sjajnu kampanju, jedva čeka da je podeli sa drugima i veruje da radi najlepši posao na svetu. Takođe, ona koja ode sa posla sa idejom da ima kampanju za festival, ali ujutru shvati da sve to od juče nema veze sa životom, da ne kažem brendom.

Osoba koja veruje da može da promeni svet, ali i da nema razloga da svakog dana pokušava da ga menja. Teško priznajem, ali to je i osoba koja ume dovoljno brzo da trči. Meni je za moj tim najvažnije da je to osoba koja se raduje kada ulazi u Palmotićevi 12 i veruje u nas.

Menjaju se kanali, menjaju se strategije, menja se vreme koje imamo na raspolaganju, ali to je samo nov način da poruka stigne do cilja. Dobra poruka je u suštini ista.

 

Intervju priredila Milica Stojanović, Digital media specialist